Annick van Rinsum
Podcast & Theatermaker
De 100 vrouwen van Marcel
Bijdrage: Edit, Techniek, Interview.
Om de week gaat Marcel Musters in gesprek met belangrijke vrouw uit zijn leven. Hij kent er wel 100 die iets speciaals voor hem betekenen. Wat hij aan levenswijsheid heeft opgestoken, komt grotendeels van hen. Maar ook omdat we leven in een wereld die is ingericht op mannen wil hij opnieuw met de vrouwen onderzoeken hoe de wereld er vanuit hen uitziet. In “De 100 Vrouwen van Marcel” vertellen vrouwen in de kunsten en daarbuiten over hun persoonlijkste ervaringen. Om te lachen, te huilen, om je te verwonderen en misschien zelfs om van te leren.


Marnie Blok is actrice en scenarioschrijver van o.a. De droom van de jeugd, Máxima, RAMSES en De Gelukkige Huisvrouw. Als scenarioschrijver duikt ze niet in één rol, maar in alle personages: ‘Een bizar vak. Je zit de hele dag fucked-up-levens te verzinnen.’
Blok zat op de toneelschool een paar jaar onder ‘Marcel-Jezus’, zoals hij in haar klas genoemd werd, wegens ‘achterlijk knap, een beetje Jesus Christ Superstar met dat halflange haar’. Het eerste script dat ze ooit schreef ging over een verkrachting- met als thema dat een gelukkig leven de beste wraak is. Blok werd zelf ooit verkracht en had veel aan die gedachte. "De razernij, woede en haat die ik voelde kostte me heel veel energie en leverde mij niks op." Maar daaraan gaat iets vooraf wat zoveel slachtoffers van seksueel misbruik niet lukt: de stilte doorbreken. Voorbij de schaamte en het schuldgevoel. Daarover maakte ze onlangs de korte film BEYOND SILENCE.
Marnie sloot zich aan bij Extinction Rebellion omdat ze op een gegeven moment dacht: ik kan er echt niet meer omheen. “Ik zeg echt niet dat je nooit meer mag vliegen- maar we moeten ons er zoveel meer bewust van worden.” We hebben veel verpest, en met ons vooral de grote bedrijven en overheden - maar het is nog niet te laat. Het tij is nog te keren. Maar dan moeten we wel in actie komen
Interview: Marcel Musters en Annick van Rinsum. Techniek: Annick van Rinsum. Edit en mixage: Pepijn Buitenhuis. Productie: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Huis Mus 2024
Actrice Marisa van Eyle was Juffrouw Klaterhoen in Abeltje, Wilhelmina in Soldaat van Oranje en Annie M.G. Schmidt in het theater. Zij zag Marcel spelen toen ze net aan de toneelschool Maastricht was begonnen. Een lied uit die voorstelling zingt ze nu nog. Haar zingen en dansen waren destijds overigens een reden om niet voor de kleinkunst te kiezen, maar voor het toneel. Dan maar niet de vrouwelijke Freek de Jonge, hoewel humor een rode draad in haar oeuvre bleef: ‘Humor is zo’n bron van troost’.
Haar theaterfamilie was lang De Trust van Theu Boermans. De Trust begon ongeveer tegelijk met Mugmetdegoudentand. Als ze herinneringen ophalen, komt dus en passant de halve Nederlandse film- en theatergeschiedenis voorbij. En veel iconen, zoals de onlangs overleden grimeur Leendert van Nimwegen. Hij was de man die o.a. Juffrouw Klaterhoen haar uiterlijk gaf. Voor Van Eyle belichaamde hij het mooie van toneel: ‘Je doet het nooit alleen’.
Interview: Marcel Musters en Annick van Rinsum. Techniek: Annick van Rinsum. Edit en mixage: Ruben de Winther. Productie: Marnix van Wijk. Tekst: Heleen Ronner Social media: Anemoon Utens. © Huis Mus 2024
Op de toneelschool was Oda Spelbos heel verlegen, heel nerveus. Maar de freelance actrice, die in de succesvolle serie Flikken Maastricht politieagent Marion Dreesen speelt, heeft geleerd zichzelf op te blazen om te doen wat ze anders niet zou durven. Nu regisseert ze eens per jaar een aflevering van Flikken Maastricht. En als de zenuwen opspelen, verbruikt ze geen energie meer om dat te verbergen.
Ze is niet meer bang om voor lul te staan. Schaamteloosheid zorgt ervoor dat je uit je comfortzone stapt. Het geeft je het gevoel dat je leeft als de nieuwe dingen die je probeert lukken. ‘Het hoort erbij dat je soms zegt ik weet het niet hoe ik dat moet doen. We weten het allemaal niet. We slaan ons er de helft van de dag ook maar doorheen.
Interview: Marcel Musters en Annick van Rinsum. Techniek: Annick van Rinsum. Edit en mixage: Ruben de Winther. Productie: Marnix van Wijk. Tekst: Heleen Ronner Social media: Anemoon Utens. © Huis Mus 2024
Nazmiye Oral is heel ambitieus geworden. De schrijver/actrice, die in de organisatie zit van Female Economy, het artistieke bureau dat in projecten de verbinding zoekt met de ander, die heeft gespeeld in Gesluierde Monologen en schittert in de tv-serie Sleepers, wil nu voor het grote Hollywoodavontuur gaan. En nee, dat is niet in tegenspraak met haar voortdurende spirituele zoektocht.
Als het vrijgevochten zwarte schaap in een traditionele Turkse familie onderzocht Oral de band met haar moeder in de theatervoorstelling en film Niet Meer Zonder Jou. Ze bevroegen elkaar zonder taboes in een radicaal intieme setting. Zo schiep ze met haar ambacht ruimte voor begrip en liefde. Die ambitie is dan ook geen ego-ding. Ze wil gewoon een zo groot mogelijke reikwijdte van haar stem bereiken. Want alles dat de actrice doet, is bedoeld om vanuit een eigen persoonlijke beleving de harten van anderen te raken. ‘Als jij het bij jou herken, is dat omdat ik het bij mezelf erken.’
Interview: Marcel Musters en Annick van Rinsum. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Tekst: Heleen Ronner Social media: Anemoon Utens. © Huis Mus 2024
Lisa de Rooy’s bekendste rol was die van de moeder van Sara in Lang Leve De Koningin en ze speelde met Marcel in de tv-serie Mouna’s Keuken. Maar De Rooy is meer auteur dan actrice. Diverse scenarios heeft ze op haar naam en ze schreef meerdere boeken waaronder de roman In De Ogen Van Mijn Broer.
Op de toneelschool maakte ze al stukken met haar, inmiddels, ex-echtgenoot acteur Sabri Saad El-Hamus. Want verhalen vertellen, daar gaat het om. Acteren was strijden met onzekerheden, angsten en de concurrenten op audities. De liefde voor verhalen vertellen heeft ze doorgegeven aan haar kinderen: Shady (regisseur), Shahine (acteur) en Ashgan (scenarist). Acteren is ze wel steeds leuker gaan vinden. ‘Ik zit nu beter in mijn vel. Het voordeel van ouder worden is dat je speelser bent en meer durft.’
Interview: Marcel Musters en Pablo Cabenda. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Huis Mus 2024
In de hitserie Oogappels speelt Malou Gorter met genoegen de controlfreakerige Merel Larooi, een vrouw die moeite heeft liefde te tonen. Dat terwijl de actrice dol is op vrouwen die zich uiten. Gorter zelf staat ook pal voor haar idealen. Als voorzitter van ACT, de belangenvereniging voor acteurs, zet ze zich in voor meer inclusiviteit en diversiteit.
Samen met Manoushka Zeegelaar Breeveld speelde ze vorig jaar in de confronterende voorstelling De Plantage Van Onze Voorouders. In de voor het theater bewerkte podcast gaan een witte Nederlandse en een Surinaams Nederlandse op zoek naar hun wortels. Hun voorouders blijken respectievelijk slavenhouders en tot slaafgemaakten. Dat veroorzaakt ongemak op het toneel. In de foyer, na afloop, voel je het ook bij het publiek schuren. ‘Ik ben ervan overtuigd geraakt dat alle malaise van nu het resultaat is van kolonialisme en kapitalisme.’
Interview: Marcel Musters en Pablo Cabenda. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Huis Mus 2024
Je zal maar net van de toneelschool komen en met je allereerste filmrol genomineerd worden voor een Oscar. Het overkwam de Vlaams/Nederlandse actrice Eva Van der Gucht in 2001 nadat ze schitterde in de film Iedereen Beroemd! Maar een week later stond Van der Gucht, op het achtertoneel, in het ensemble van de musical Foxtrot te dansen. Maakt niet uit.
Ze neemt toch alleen rollen aan die haar raken. Zoals mevrouw Trom in de kinderfilm Dik Trom waarin ze naast Marcel speelde. Of als Carola in Oogappels. Je moet als actrice doen wat je hart je ingeeft. Doorzetten, ook al val je in je ondergoed flauw tijdens een auditie. ‘Het gaat niet om mij als actrice. Het gaat erom dat ik het talent heb dat ik een verhaal kan vertalen en zo een groot publiek kan bereiken en raken.’
Interview: Marcel Musters en Pablo Cabenda. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Huis Mus 2024
Kerkorganist, badmeester, boomchirurg, straatmuzikant in berenpak, harpist op een driewieler, ‘bilaterale hermafrodiet’ op de kermis; Baby Dee uit New York, opgegroeid in Cleveland Ohio, heeft een meer dan kleurrijk leven achter de rug.
Na drie producties met mugmetdegoudentand (Funzone, Sinaasappelstraat en Sombersongs) is ze nu prettig geland in Zeeland waar ze een rustig leven leidt met haar geliefde, schilder Christina de Vos.
Er ging wel een bewogen bestaan aan vooraf, waarin haar anders zijn zich vroeg manifesteerde. Als jongetje kwam Dee met gelakte teennagels naar haar eerste zwemles. Jaren later in New York, op weg naar haar werk als organist, keek ze weer naar haar voeten, gehuld in degelijke herenschoenen. Daar en toen besloot ze haar transitie te ondergaan. ‘Ik dacht nee, dit klopt niet en die gelakte teennagels klopten wel.’ Die schoenen heeft ze nooit meer gedragen.
Interview: Marcel Musters en Pablo Cabenda. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Mugmetdegoudentand
Met 12 films en 23 televisieseries op haar naam mag je haar gerust de Regisseur Koningin van Nederland noemen. Will Koopman, die Marcel heeft geregisseerd in kijkcijferkanonnen als Gooische Vrouwen, Familie Kruys en hun beider eerste tv-serie Bureau Kruislaan, heeft een onfeilbaar overzicht en een talent voor schakelen. Niet streng, wel straight.
Ze zit al 46 jaar in het vak. Dus ja, dat vorig jaar ontvangen Gouden Kalf voor haar hele oeuvre voelt als erkenning voor wat wel eens neerbuigend ‘publieksfilms’ worden genoemd. Ze ergerde zich dan ook toen de directeur van het Nederlands Filmfonds, Bero Beyer, zei: ‘Het soort films van Will Koopman, Johan Nijenhuis en Linda de Mol moet ook worden gemaakt’. ‘Sorry hoor, we hebben wel 4 miljoen mensen naar de bioscoop gekregen. Het kan je smaak niet zijn maar je mag er niet zo op neerkijken.’
Interview: Marcel Musters en Pablo Cabenda. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Mugmetdegoudentand
Ze heeft Marcel gekleed voor zijn rol in onder andere Penoza en Vuurzee. Maar misschien is ‘gekleed’ te zwak uitgedrukt. Voormalig kostuumontwerpster Bho Roosterman hielp acteurs bij het vormgeven van hun rol. Ze ging in hun hoofd zitten en voelde wat ze nodig hadden. De liefde voor stoffen en kleding hebben haar één van de beste kostuumontwerpsters van Nederland gemaakt.
En dan geeft ze ook nog workshops pornotafereeltjes borduren. Maar naast succes kende ze ook zwaar leed. Toen haar partner in 2014 overleed werd ze getroffen door PTSS. In 2019 moest ze haar hondje Sjimmie laten inslapen. Sjimmie die na het wegvallen van haar geliefde een enorme steun was. Ze heeft hem thuis in de vriezer want ze kan nog geen afscheid nemen. ‘Ik denk dat loslaten mijn thema is. Dat ik daar een beetje moeite mee heb.’
Interview: Marcel Musters en Pablo Cabenda. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Mugmetdegoudentand
Met een inspirerende neef als acteur Jeroen Willems was het voor Thekla Reuten al vroeg duidelijk dat ze actrice wilde worden. De antiglamour van Theatergroep Hollandia, waar Jeroen destijds bij speelde, sprak haar als twaalfjarige al aan. De succesvolle actrice, die ook in Amerikaanse producties speelt en vorig jaar een Gouden Kalf ontving voor haar rol in de film Narcosis, beweegt nu meer naar de maakkant.
Reuten wil verhalen vertellen die een voedzaam karakter hebben; onderwerpen die ons te midden van alle mondiale crises op weg helpen naar een betere wereld. ‘Als verhalenverteller heb je een grote verantwoordelijkheid. Maar het is altijd binnen de beperking van wie je zelf bent. Het uitreiken naar anderen en met hen samen werken, dáár schuilt nu, volgens mij, onze grootste kracht in.’
Interview: Marcel Musters en Pablo Cabenda. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Mugmetdegoudentand
Sanne Vogel stond op haar zeventiende al op De Parade. Als jong talent werd de actrice/schrijfster/regisseur, die nu tientallen paradevoorstellingen op haar naam heeft staan en de jonge Annie M. G. Schmidt vertolkte in de biopic Annie M.G., veel gevraagd voor een vak dat ze nog steeds geweldig vindt.
Maar ze leerde ook de minder leuke kanten kennen. De niet aflatende aandacht van publiek en pers veroorzaakte op haar negentiende een burn-out. Ze heeft geleerd dat balans rust in je leven brengt. Yoga helpt. Gezond eten ook. Ze heeft als vegan foodie een kookboek op haar naam staan, haalt met haar jonge tweeling op de bakfiets groente van de biodynamische boerderij én ze speelt de hoofdrol in de vorig jaar uitgekomen film Foodies. ‘Het werk is nog steeds fantastisch maar niets is zo fantastisch als bij mijn man en de kinderen zijn.’
Interview: Marcel Musters. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Mugmetdegoudentand
Mieke Koenen woonde in haar jeugd vlakbij Jeroen Willems, in het Limburgse Welten. Lang voordat Willems gevierd acteur werd en de partner van Marcel; lang voordat Koenen classicus werd die nu werkzaam is aan de UvA en de VU. Koenen zag in de jaren negentig Willems voor het eerst spelen bij Theatergroep Hollandia en ze werd een trouwe bezoeker van zijn voorstellingen. Toen de acteur in 2012 overleed, besloot de classicus, die al een biografie van dichteres Ida Gerhardt op haar naam had staan, na een aantal jaar ook zijn leven te beschrijven: Een portret van een briljant acteur die zowel gevoed als verteerd werd door zijn kunst. ‘Hij wist je diep te raken door op een muzikale manier de zielen van machtsbeluste of groezelige figuren te tonen. Tegelijk sprak hij je verstand aan en kreeg je ook op rationeel niveau begrip voor al die tragische figuren.’ Zes december verschijnt de biografie 'Je lied wordt gehoord'.
Interview: Marcel Musters en Pablo Cabenda. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Mugmetdegoudentand
Toen Marcel vorig jaar zijn jaarlijkse bonbonactie voor psychiatrische patiënten aankondigde, sloeg Roos Schlikker daar op aan. Als dochter van een bipolaire moeder was de journalist/theatermaker/columnist al geraakt door de enorme eenzaamheid van psychiatrische patiënten. Ze schreef het boek Moeder van Glas, over haar moeder die een speelbal was van manische en depressieve episodes. Schlikker bewerkte het boek tot theatermonoloog maar is ook een graag geziene gast bij tv-talkshows. Komt omdat ze verbaal sterk is en van nature een vrolijk mens; de gangmaker van de polonaise. Ja, de zorg voor haar moeder was zwaar maar ze mist ook die intimiteit. ‘Ik heb urenlang bij mijn moeder in de keuken gezeten met haar vogelkopje op mijn sleutelbeen. Ik aaide haar dan en zei alleen maar, wat verdrietig, wat verdrietig. Veel meer hoef je niet te doen.’
Interview: Marcel Musters en Pablo Cabenda. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Mugmetdegoudentand
Neske Beks is transdisciplinair kunstenaar en schrijver. Als pleegdochter met Senegalees, Afro- en Native American en Vlaams bloed, in een wit Vlaams arbeidersgezin dat Vlaams Blok stemde, leerde ze al vroeg wat de een soms dacht van de ander. Neske maakte in 2010 daar de aangrijpende documentaire Eigen Volk over. Ze schreef recent een bundel Echo over hoe zwarte vrouwen in de marge van de geschiedenis zijn weggedrukt. En na een paar goede healingervaringen wil ze theater maken waarbij de uitwisseling van energie tussen makers en publiek centraal staat.
Interview: Marcel Musters en Pablo Cabenda. Techniek & Edit: Annick van Rinsum. Productie & mixage: Marnix van Wijk. Social media: Anemoon Utens. © Mugmetdegoudentand